Στόχοι - Άξονες

Το συνέδριο έχει ως βασικό σκοπό την προώθηση του επιστημονικού διαλόγου και την ουσιαστική ανταλλαγή γνώσεων, καθώς και τη διάχυση καλών πρακτικών από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιδιώκει την προώθηση της εκπαιδευτικής καινοτομίας, της συμπερίληψης, της ενσυναίσθησης, τη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας, στη σύγχρονη και διαρκώς εξελισσόμενη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Στο επίκεντρο του προβληματισμού βρίσκονται οι μορφές ενεργού συμμετοχής των πολιτών, η ενδυνάμωση της πολιτειότητας, η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και η αναζήτηση καινοτόμων πρακτικών για την οικοδόμηση δημοκρατικών, βιώσιμων και συμπεριληπτικών κοινοτήτων.

Το συνέδριο επιδιώκει να φέρει κοντά ερευνητές, εκπαιδευτικούς, φορείς της κοινωνίας των πολιτών, πολιτικούς θεσμούς, νέους επιστήμονες και πολίτες, προσκαλώντας τους να συνεισφέρουν στη συλλογική προσπάθεια διαμόρφωσης μιας παιδείας συμμετοχής και διαλόγου. Ενθαρρύνει προσεγγίσεις που διερευνούν τη δυναμική των κοινοτήτων μάθησης, τις σχέσεις τους με την εκπαίδευση, την πολιτική διαβούλευση, το κοινωνικό κεφάλαιο και την κοινωνική καινοτομία.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη συμβολή της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής πράξης στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, στον ψηφιακό γραμματισμό και στην κατανόηση των εξελισσόμενων σχέσεων ανάμεσα στην τεχνολογία και την κοινωνική συνύπαρξη. Στο πλαίσιο αυτό, το συνέδριο αναγνωρίζοντας την κεντρική θέση της παιδαγωγικής πράξης, επιδιώκει να λειτουργήσει ως ένα βήμα για τη δημοσιοποίηση και διάχυση καλών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη συμβολή του σχολείου στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και του ψηφιακού γραμματισμού, και καλεί τους/τις εκπαιδευτικούς να μοιραστούν τις καινοτόμες διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, δράσεις και προγράμματα στα εργαστήρια δεξιοτήτων, καθώς και προγράμματα τοπικής ιστορίας και ενεργού πολίτη που έχουν υλοποιήσεις με τους/τις μαθητές/τριες τους. Με αυτό τον τρόπο, συμβάλλουν στον εμπλουτισμό του επιστημονικού διαλόγου και την προώθηση μιας παιδείας συμμετοχής και διαλόγου.

Απευθύνεται σε:

  • Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων
  • Στελέχη εκπαίδευσης (Σύμβουλοι Εκπαίδευσης, Διευθυντές/ντριες Σχολικών Μονάδων, Προϊστάμενοι/ες Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Υπεύθυνοι/ες ΚΕΠΕΑ, ΚΕΔΑΣΥ, κ.ά.)
  • Μέλη της ερευνητικής και πανεπιστημιακής κοινότητας
  • Επαγγελματίες που ασχολούνται με την εκπαιδευτική πολιτική ή την ανάπτυξη εφαρμογών για την εκπαίδευση
  • Φορείς και συλλογικότητες με δράση στον χώρο της εκπαίδευσης, της τέχνης, της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης
  • Φοιτητές/τριες και μελλοντικούς/ές εκπαιδευτικούς

Ενδεικτικοί Θεματικοί Άξονες του Συνεδρίου

 

Οι εισηγήσεις και οι λοιπές μορφές συμμετοχής στο συνέδριο μπορούν να εντάσσονται στους ακόλουθους ενδεικτικούς θεματικούς άξονες:

1.      Δημοκρατική Παιδεία και Ενεργή Πολιτειότητα

·       Καλλιέργεια δημοκρατικής συνείδησης και ενεργού συμμετοχής των μαθητών

·        Παιδαγωγική της δημοκρατίας και της ειρηνικής συνύπαρξης

·        Εθελοντισμός και κοινωνία των πολιτών στο σχολείο

2.      Συμπερίληψη, Ετερότητα και Δικαιώματα

·        Συμπεριληπτική εκπαίδευση και διαφοροποιημένη παιδαγωγική

·        Ειδική αγωγή και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις ένταξης

·        Εκπαιδευτικά προγράμματα διαπολιτισμικής αγωγής και ενσυναίσθησης

3.      Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη και Δεξιότητες Ζωής

·        - Συναισθηματική αγωγή και ψυχική υγεία στο σχολείο

·        - Διαμεσολάβηση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων

·        - Δεξιότητες ζωής και προσωπικής ανάπτυξης

4.      Σχολικός Εκφοβισμός και Ψυχική Ανθεκτικότητα

·        Θεωρητικά μοντέλα και επιστημονικές προσεγγίσεις του σχολικού εκφοβισμού

·        Συνεργασία σχολείου-οικογένειας για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού

·        Ο ρόλος του «θύτη», «θύματος», «παρατηρητών»

5.      Εκπαίδευση για την Αειφορία και το Περιβάλλον

·        Περιβαλλοντική εκπαίδευση και κλιματική αλλαγή

·        Εκπαίδευση για τη βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη

·        Τοπική ιστορία, πολιτισμός και βιώσιμες κοινότητες

6.      Δημιουργικότητα, Τέχνη και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση

·        Η τέχνη ως εργαλείο έκφρασης, ενσυναίσθησης και συμμετοχής

·        Δημιουργικές πρακτικές μάθησης μέσω των τεχνών και του πολιτισμού

·        Πολιτιστικά προγράμματα και κοινωνική συνοχή

7.      Ψηφιακές Τεχνολογίες και Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση

·        Ψηφιακά εργαλεία και δημιουργική μάθηση

·        Η τεχνητή νοημοσύνη στη διδακτική πράξη: δυνατότητες και προκλήσεις

·        Ψηφιακή στρατηγική και διοίκηση της σχολικής μονάδας

8.      Παιδαγωγική και Διδακτική Πράξη

·        Διδακτικές μεθοδολογίες και στρατηγικές μάθησης

·        Νέα Προγράμματα Σπουδών και εκπαιδευτικά υλικά

·        Αξιολόγηση μαθητών και εκπαιδευτικής διαδικασίας

·        Εκπαίδευση ενηλίκων και δια βίου μάθηση

9.      Εκπαιδευτική Έρευνα και Καινοτομία

·        Ερευνητικές ή παιδαγωγικές προσεγγίσεις που μετασχηματίζουν την πράξη

·        Εκπαιδευτική έρευνα δράσης

·        Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επαγγελματική ανάπτυξη

Κινητικότητα για μαθητές και εκπαιδευτικούς στη Α/θμια Εκπ/ση

10.  Διοίκηση και Ηγεσία στην Εκπαίδευση

·        Διοίκηση σχολικών μονάδων και ηγεσία στην εκπαιδευτική κοινότητα

·        Ανθρώπινοι πόροι, δεοντολογία και εκπαιδευτική πολιτική

·        Ευρωπαϊκή πολιτική για την εκπαίδευση και η τοπική εφαρμογή της

11.  Διαγενεακή παιδαγωγική

·        Θεωρητικές και Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις στη Διαγενεακή Παιδαγωγική

·        Καλές Πρακτικές και Εφαρμογές στη Σχολική και Κοινωνική Εκπαίδευση

·        Προκλήσεις και Προοπτικές της Διαγενεακής Παιδαγωγικής

12.  Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση

·        Διεθνείς εμπειρίες και εφαρμογές ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

·        Εμπειρίες και Πρακτικές εξ αποστάσεως επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών

·        Ασφάλεια, Προσωπικά Δεδομένα, Πνευματικά Δικαιώματα και Δεοντολογία σε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

·        Ειδική αγωγή, προσβασιμότητα και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση

·        Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και βιώσιμη ανάπτυξη

13.  Εκπαιδευτική αξιολόγηση

·        Αξιολόγηση μαθητή/τριας

·        Αξιολόγηση σχολείου και υποστηρικτικών φορέων

·        Αξιολόγηση εκπαιδευτικού

·        Αξιολόγηση και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών

·        Αξιολόγηση Προγραμμάτων Σπουδών, καινοτόμων προγραμμάτων και σχολικών εγχειριδίων